Total Pageviews

South Korea - Day 2



Ahad - 25.01.2015

Winter Holiday : Seoul - Changdeokgung Palace, Secret Garden, Namdaemun Market, Myeongdong


Hari ke 2. Plan hari ni nak cover semua palace di Seoul. Breakfast di Apartment. Makan roti dan instant bubur nasi. Stok yang di bawak dari Malaysia. Lebih kurang pukul 9.00 pagi keluar. Destinasi pertama untuk hari ini ialah Changdeokgung Palace.

Nak ke Changdeokgung Palace, subway station paling dekat ialah Station Anguk. So dari Apartment aku ambik Line 5 (Ungu), Station Dapsimni kena ke Station Jongno 3(sam)-go untuk transfer ke Line 3 (Orange) lepas tu berhenti di Station Anguk. Dari Station Anguk nak ambil exit berapa dah tak ingat tapi boleh follow signboard ke Changdeokgung Palace.

Keluar dari station tu, jalan kaki dalam 5 minit macam tu dah sampai. Dekat je. Lebih kurang pukul 10.45 aku dah sampai di Changdeokgung Palace. 

Jumpa bangunan ni masa jalan kaki ke Palace

Secara ringkas, Changdeokgung bermaksud "Istana Kebajikan Gemilang". Palace ini adalah istana kedua Dinasti Joseon yang biasanya hanya digunakan sebagai tempat beristirehat daripada rutin harian. Jarak lebih kurang 1 km dari Gyeongbukgung Palace iaitu istana utama. 

Pintu masuk utama

Bahagian hadapan

Tiket masuk ke palace 3,000 won sorang. 

Counter ticket

Entrance ticket

Dah masuk bahagian dalam

Menuju ke ruang utama

Pokok yang hanya tinggal ranting

Ada Secret Garden di dalam palace ni. English tour turut disediakan untuk pengunjung. Waktu english tour pukul 11.30 pagi dan 1.30 petang. Kalau beli sekali tiket masuk dan tour lebih murah 5,000 won. 

Memandangkan dah terlepas tour pertama so aku cuma beli tiket masuk. Walaupun dah terlepas tour tapi masih boleh masuk ke Secret Garden. Cuma kena bayar tiket masuk ke Secret Garden tanpa tour iaitu 1,000 won. 

Secret Garden's ticket

Counter ticket

Jalan-jalan sekeliling sendiri. Cantik dan besar juga kawasannya. Aku dapat bayangkan kalau musim luruh mesti cantik kawasan ni dengan daun pokok yang bertukar warna merah dan kuning.

Kalau autumn mesti cantik kat sini

Bangunan moden dan tradisional









Tengah jalan sambil ambil gambar tetiba bateri camera abis pulak. Aduss...tensen aku! Yang spare pun dah abis sebab semalam tak cas. Plug punya pasal. Mood nak jalan terus hilang. Hari pun dah mendung. Hujan dah mula turun sikit. Last-last aku decide balik Apartment lebih kurang dalam pukul 12.15 tengahari. 

Try tanya kat reception ada tak adapter. Rupanya ada. Kena bayar deposit 10,000 won. Fuh! Lega.

Masuk bilik cas segala bateri. Wife aku sambung tido. Lebih kurang 2 jam lebih bateri pun dah penuh. Agak buang masa disitu. Aku keluar balik dalam pukul 4. 

Plan nak pegi makan Lotteria kat area Seoul Station lepas tu ke Namsan Tower. So ambil train dari Station Dapsimni, Line 5 (Unggu) ke Jongno 3(sam)-go untuk transfer ke Line 1 (Biru) pastu terus ke Seoul Station. 

Sampai di Seoul Station terus cari Lotteria sebab perut dah lapar. Order shrimp burger dan fries. Sedap gak. 

Bila benda hitam tu nyala dan bergegar maknanya order dah ready to collect

Coffea

Shrimp burger yang sedap

Lepas makan cuaca kat luar masih hujan, macam tak berapa best plak nak pegi Namsan Tower waktu cuaca macam ni. Sebab aku plan nak tengok sunset kat sana. 

So cancel plan ke Namsan Tower tukar pegi ke Namdaemun Market nak cari winter coat untuk plan esok nak ke tempat yang lagi sejuk. 

Dari Seoul Station aku ambil Line 4 (Biru Muda) terus ke Station Chungmuro. Keluar ikut direction signboard je senang. Ada tulis Namdaemun Market. Belasah je. Alhamdulillah betul jumpa market tu. 

Namdaemun Market ni ala-ala Jalan TAR. Barang murah-murah yang dijual di sini. Tapi sedih sangat sebab banyak gerai dah tutup padahal aku sampai baru pukul 6.00 kot. Aku tanya orang kat situ pukul berapa tutup dengan bahasa ayam itik. Dia kata pukul 9.00 malam. Tapi memandangkan hari ni hujan so dorang tutup awal dan lagi satu kalau musim sejuk tourist agak kurang sebab tu tutup awal. Hmmm....misi tak berjaya. 

Topi murah-murah

Tapi sempat juga beli souvenir fridge magnet dan nail clipper korea ada 10 pieces setiap satu set. Setiap set aku dapat harga 8,000 won. Bolehlah bagi kat kawan-kawan kerja.

Souvenir yang sempat di rembat

Lepas tu tengok Myeongdong macam dekat je dengan Namdaemun. Kami main belasah je jalan cari Myeongdong. Alhamdulillah dalam belasah tu arah kami betul. Sampai juga di Myeongdong. Kalau waktu siang boleh nampak anak panah di atas jalan raya arah Myeongdong dan Namdaemun. Tapi waktu aku datang ni malam so tak perasan dan tak nampak pun.

Myeongdong agak berbeza sedikit dari Namdaemun. Di Myeongdong ada banyak kedai-kedai yang lebih mahal berbanding Namdaemun. Class sikitlah. Suasana pada aku lebih menarik.  Meriah dengan cahaya lampu yang cantik. Masih hujan renyai-renyai waktu ni. Sejuk jangan nak kata. Sekali-sekala angin bertiup seperti menyucuk kulit rasa sejuknya. Rasa beku pun ada. Tapi masih gagahkan diri. 

Myeongdong

Window shopping

Di Myeongdong wife aku dapat beli winter coat cantik dengan harga 29,000 won. Pada aku murah dengan kualitinya. Kalau kat Malaysia harganya RM600 lebih. Ada jual winter boots murah 10,000 won tapi cuma design tak memenuhi citarasa wife aku.

Kasut murah-murah

Jalan-jalan tengok ape yang ada di area Myeongdong. Aku nampak juice buah delima . Macam menarik. So aku try. Memang pure dan sedap.

Pomegranate juice yang pure

Ada banyak korean street food dijual di Myeongdong ni. Nampak menarik. Tapi aku takde try pun sebab plan nak makan malam terus. Tapi ada beberapa jenis street food yang aku nak try bila aku datang balik hari lain nanti. Ada banyak hari lagi kat Korea ni kan.

Sotong cucuk-cucuk. Macam menarik

Macam ala-ala fish ball, meat ball and segala ball-ball ada

Kentang pusing. Kat Malaysia pun ada.

Nutella dan tortilla. Ramai orang kat sini. Tak sempat nak try

Macaron ice cream sedap dimakan walaupun waktu sejuk beku

Sambil jalan sambil cari Restoran Yoogane untuk dinner. Ramai yang recommend dan kata sedap makan kat sini. Ada terdapat beberapa restoran Yoogane ni di Myeongdong.  So kenalah try.

Misi mencari kedai makan

Restoran Yoongane menghidangkan makanan yang dimasak di atas grill pan di hadapan customer itu sendiri. Ada pelbagai menu. Dari ayam, daging dan untuk yang muslim bolehlah ambil seafood kalau nak mencuba.

Yoonage Restaurant

So aku pilih menu marinated seafood fried rice. Harga 5,500 won. Pelayan akan masakkan untuk kita di atas meja customer. Pelayan akan datang kejap kacau pastu akan pegi kejap, datang balik kacau pastu pegi lagi sampai lah makanan kita sedia untuk dimakan. Side dishes kena ambil sendiri. Pilihlah yang mana kita suka dan boleh top up sesuka hati. 

Satu perkara di restoran di Korea ni, dalam menu takde air minuman sebab dorang hanya akan hidang air kosong percuma untuk pelanggan. Kecuali ada yang nak order soju iaitu sejenis arak Korea. 

Mula-mula sampai macam ni. Nasi, seaweed dan yang merah tu tak tau namanya

Masukkan bawang, daun bawang dan sotong untuk menumis

Lepas tu masukkan nasi, seaweed dan benda merah td. Kacau hingga masak

Tada....dah siap sedia untuk dimakan.

Rasa memang sedap. Boleh try. Selesai makan lebih kurang pukul 10 lebih aku terus balik ke Apartment sebab dah penat berjalan. Lagi pun nak kena bangun awal untuk aktiviti esok yang jaraknya agak jauh.

So dari Myeongdong aku ambil Line 4 (Biru Muda) di Station Myeongdong ke Station Dongdaemun History & Culture Park transfer Line 5 (Ungu) ke Station Dapsimni.

Sampai Aprtment pukul 11 lebih. Rehat, bersihkan badan dan tido. Hari ke dua pun tak ikut itinerary. Lari ke laut sekali lagi. Sambung hari ketiga.


No comments:

Post a Comment